Hogy adod a piac tudtára, ha vállalkozást indítottál? Honnan fog értesülni legalább a közvetlen környezeted arról, hogy mivel foglalkozol, mit értékesítesz, milyen szolgáltatásokat nyújtasz?
A közösségi média mint kommunikációs felület
Legkézenfekvőbb, hogy gyorsan készítesz egy posztot a Facebookra és az Instagramra. A Facebook organikus elérését – vagyis azt, hogy hány emberhez jut el az adott posztod – befolyásolják a reakciók, kattintások, hozzászólások, és maga az oldal nagysága is, ahol a tartalmat megosztjuk.
Tegyük fel, hogy már magánemberként is nyitott személyiség voltál, így eleve viszonylag magas az ismerőseid száma, legyen mondjuk 1.000 fő.
A közösségi médiában jobban jársz, ha nem privát fiókot használsz a vállalkozás kommunikációjára, így egy céges profillal bizonyos szinten mégis csak tiszta lappal kell kezdened.
Megvan az adószám, a céges profil, közzéteszed a posztod, és természetesen megosztod a privát fiókodon is.
Eleve nem fogja megkapni mind az 1.000 ismerős a hírfolyamába, ráadásul azok közül, akik látják a posztod, nagyobb százalék teljesen érdektelen marad a téma iránt.
2024 elején a Facebook organikus elérési aránya javult, elérve az 5,9%-ot (!) a korábbi 4,32%-ról. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos poszt a követők 5,9%-ához jut el organikusan. – Forrás: Socialinsider
Kevés esetben mégis beválhat ez a stratégia, ha például egyszemélyes szolgáltatóként már a vállalkozás indítása pillanatában rendelkezel némi ügyfélkörrel és/vagy hírnévvel, tehát nem vagy teljesen ismeretlen a piacon, akkor működhet a social media is önmagában.
A Meta célja és üzleti érdeke
Ha csak a közösségi médiával operálsz, előbb-utóbb kénytelen leszel fizetett hirdetést alkalmazni, hogy ismertséget szerezz a vállalkozásodnak, és tudasd a világgal, hogy jó vagy abban, amit csinálsz.
Nem elhanyagolható viszont az a kiszolgáltatottság, amit a platformokat működtető óriáscégek és algoritmusaik okoznak. A Facebook fiókod ugyanis nem a te tulajdonod, csupán használhatod a felületet. Nincs azonban beleszólásod semmi másba. Az, hogy ki látja a posztjaidat, kizárólag az algoritmus beállításain múlik, ami ráadásul időről-időre változik.
A Facebook (azaz Meta) egy for-profit üzleti vállalkozás, mely nyereségre törekszik. Nyeresége pedig nem abból lesz, ha mindenki ingyen használja az általa – súlyos pénzen – üzemeltetett felületet, hanem ha pénzért nyújt szolgáltatásokat.
Ezért érsz el hamarabb sikert azzal, ha fizetett hirdetést alkalmazol a platformon.
Bizonytalan a biztonság
Ettől talán aggasztóbb a biztonság kérdése. Naponta törnek fel, hackelnek meg profilokat. Az is fájdalmas, ha a személyes fiókodról van szó.
De amikor mondjuk több év munkája megy kukába azért, mert nem tudsz többé belépni a profilodba, miután rákattintottál egy valódinak tűnő adathalász linkre, az megsemmisítő lehet.
Nem kevésbé, ha a profil feltörése miatt folyik el a hirdetésre szánt pénzed.
Általában csak ekkor derül ki, hogy bizony óvatlan voltál a céges fiókoddal, mert nem állítottál be kétlépcsős azonosítást, nem kapcsoltál a fiókodhoz legalább még egy admint, nem csöpögtetted a hirdetésre szánt összeget a bankszámládra, hanem egyben odautaltad a kampány elején, stb.
Egy ilyen esemény után mit tehet egy vállalkozó?
Ha nincs honlapja, nincs hírlevélküldő rendszere, tönkre tették a Facebook profilját, amin keresztül mondjuk az Instagramon is működött, és nincs webáruháza vagy egy fizikai üzlete, egy bolt, ami valahol szem előtt lenne?
Hogy kommunikál ezek után a potenciális ügyfeleivel?
Nyilván nincs maximális biztonság. Ám amíg a social media platformokon kiszolgáltatott vagy, és igen kevés dolgot tudsz úgy beállítani, hogy az valóban a te érdekeidet szolgálja, addig a honlapodon – kis túlzással – azt csinálsz, amit akarsz.
A honlapod több, mint az online névjegykártyád
Egy weboldal jó eszköz arra, hogy láthatóvá válj a világ számára. Kreatív kommunikációs platform, lapozható termékkatalógus, egy saját hirdetési felület, amit teljes mértékben a vállalkozás arculatára szabhatunk.
Ezen túl pedig egy mágnes az organikus keresések számára.
Ma már elengedhetetlen, hogy egy vállalkozás rendelkezzen valamilyen online felülettel, legyen szó közösségi média platformról vagy saját weboldalról.
Ahhoz, hogy látogatottságot és ebből fizető ügyfeleket szerezz, minden lehetőséget meg kell ragadnod, hogy népszerűsítsd a vállalkozásod, legyen az online vagy offline.
Egy honlapban rengeteg lehetőség rejlik, és nem utolsó sorban egyik legnagyobb előnye, hogy keresőoptimalizálható, amivel hosszú távú és költséghatékony eredmények érhetők el.
Miért a WordPress?
- Mert egyszerűen telepíthető és kezelhető. Felépítése után te is karban tudod tartani, és frissíteni tudod az aktuális tartalomra.
- Nagyon felhasználóbarát. Egyszerűen tudsz például cikkeket közzétenni rajta.
- Rendszeresen karbantartott nyílt forráskódú rendszer. Mivel több millióan használják, a WordPress folyamatosan figyeli a támadható réseket, és javítja a sebezhetőséget. Ha rendszeresen letöltöd a frissítéseket, van egy jól használható, karbantartott weboldalad.
- Kimondottan SEO-barát rendszer, így segíti a weboldalad látogatottságának növelését. Vannak olyan honlapépítő rendszerek, ahol egyszerűen nincs mód a SEO beállításokat elvégezni. A WordPress nem ilyen.